kaizenken.blogg.se

...om att förändra för att återanvända - från design till tillverkning av personliga ting. ...om händelser, tankar, minnen, erfarenheter mm

Hjälpsam...på gott och ont!

Publicerad 2013-04-22 12:05:39 i Före & Efter

En närstående skulle sälja en ytterdörr som fanns på huset de köpt. Här skulle det rivas och renoveras minsann och sådant som inte behövdes, skulle slängas, renoveras eller säljas. Eftersom de hade nog mycke att tänka på, så tog jag mig an denna rejäla teak-ytterdörr, som de tänkte sälja - men inte i det skick den var förstås!
- Så här såg dörren ut före -
De som tidigare ägt huset hade inte prioriterat underhåll och då kan de se ut så här!
 
 
- Dörren under behandling -
Det blev till att renslipa hela dörren. Vi slipade i omgångar jag och min man. Tyvärr gick det inte att hålla till utomhus denna period, så jag kan säga att det var damm precis överallt. Fick storstäda hela "verkstan" efter det. Jag visste inte vad jag gett mig in på, men den som med i leken går, den får leken tåla:)
Sen kom då stunden för själva teakoljebahandlingen. Det där ögonblicket... när man känner att allt jobb var mödan värt...Yes!!!
 
- Dörren efter -
Så äntligen var den klar och kunde säljas. Köparen betalade en bra slant för den och alla var nöjda och glada!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anne

Publicerad 2016-08-20 22:10:13

Så fina dörrarna blev efter behandlingen. Jag håller själv på och slipar ner min teakdörr. vad använder ni för storlek på sandpappret och vilken olja behandlar ni med?

Svar: Tack! Inte så värst grovt sandpapper och sen ett finare. Avslutningsvis vid all slipning använder jag svinto. Blir väldigt slät och len yta. Oljan som användes till teakdörren var teakolja.
Ken

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ken

Sånt jag gillar och helst ägnar mig åt: Design / Inredning wabi sabi-tänk / Målningsarbete / Att skriva och författa / Matlagning / Bakning / Ordning & reda / Hårt fysiskt arbete / Människor

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela