kaizenken.blogg.se

...om att förändra för att återanvända - från design till tillverkning av personliga ting. ...om händelser, tankar, minnen, erfarenheter mm

Servettringar av spets

Publicerad 2013-02-21 21:47:07 i Designat o skapat av Ken

Jag har knåpat ihop en del servettringar i mina dar. Lite olika stilar, beroende på dukning.
Visar här den senaste varianten, som fick bli en present till min dotter.
Jag hade en massa olika gamla virkade spetsar, som bara låg där. På bilden nedan syns hur de såg ut före.
Skrynkliga och en del gulnade. Det blev att klorinera, tvätta, pressa, forma och sy ihop - för att till slut stärka och faktiskt måla dem (för att behålla den vita färgen) Nu används de flitigt.
Tänk att de kom till användning!  Passar bra hos min dotter - Hon bor i ett hus från 20-talet och faktiskt, att en del av spetsarna är virkade av min gamla mormor, just någon gång på 20-talet.

Kommentarer

Postat av: Jenny

Publicerad 2013-02-22 12:01:48

Vad kreativ och duktig du är Kerstin. Servettringarna blev hur fina som helst, förstår att Sandra måste vara nöjd :-)

Svar: Ja, du...Tack för det! Som bekant så var jag inte särskilt bortskämd när jag växte upp. Fick tidigt lära mig att ta vara på det som fanns. Idag kan jag känna, att det jag hatade som pesten då - faktiskt varit mig till gagn i livet. Märklig känsla!
Ken

Postat av: Sandra

Publicerad 2013-02-26 14:31:05

Jo de är mycket fina.

Postat av: Isabell

Publicerad 2013-07-30 21:23:18

Hej!

Jag funderar på att göra likadana servettringar som du har gjort. Jag har en del spets som ligger hemma som jag tänkt klippa och sy ihop för att sedan stärka med sockervatten. Men, nu har jag hört att man inte kan klippa och sy i spets för att den då går sönder. Hur gjorde du? Hur långa spetsband använde du? Du får jättegärna mejla svar

Allt gott!

Svar: Hej!Ja du, enkelt var det inte. Lite svårt att jobba med spets, som du säger.
Jag klippte till lagom stora bitar (prova med att lägga i en servett, så kan du anpassa storleken efter det) sen zick-zacka med små stygn. Man får ha tålamod och vara försiktig. Kanske det kan funka med sockervatten. Det är inte alls omöjligt. Själv använde jag stärkelsespray och slutligen målade jag dem, funkar det också.
Lycka till!
Ken

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ken

Sånt jag gillar och helst ägnar mig åt: Design / Inredning wabi sabi-tänk / Målningsarbete / Att skriva och författa / Matlagning / Bakning / Ordning & reda / Hårt fysiskt arbete / Människor

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela