kaizenken.blogg.se

...om att förändra för att återanvända - från design till tillverkning av personliga ting. ...om händelser, tankar, minnen, erfarenheter mm

Det bidde ett bokskåp

Publicerad 2014-08-10 18:54:00 i Designat o skapat av Ken

Ni kanske inte minns det långa gamla spröjsade fönstret jag tidigare visat (här är bilden i repris)
Av det materialet har jag nu tillverkat ett bokskåp. Det var en del moment med att bygga, fundera, mäta innan det kunde målas, slipas, målas och till sist "skavslipas" lite här och där. Jag har denna gång använt mig av hyvlat virke som jag byggt två stycken ramar av och sedan behandlat var för sig, innan jag sammanfogat det hela. Allt för att få lite synliga springor på gavelsidorna haha.
Nu står mitt egendesignade bokskåp på plats och de gamla inbundna böckerna får pryda sin plats där.
Två st rutor var intakta och två var spruckna. Jag behöll dem ändå, eftersom jag tycker det är viktigt att utgå från ursprungsläget. Det hela får på så vis, en karaktär.  Dessutom är det munblåst originalglas!
                                                                                  
(En av de rostiga detaljerna som fick agera handtag:)
(sett från sidan, som visar de två sektionerna)
Nu har jag inga fler större projekt på gång förutom det som måste göras... Idag har vi avslutat veckan med grovstädning. Dvs avloppsrengöring / bakom spis- och kylrengöring / fönsterputsning  och annan rolig städning:) Passar bra när dagen inte bjudit på samma hetta som tidigare.
 
PS! ett annat gammalt och väldigt stort spröjsat fönster väntar dock på omhändertagande, men det får vänta kan jag säga:) DS.
 
Ha de gott!
kramiz / Ken
 
 
 

Kommentarer

Postat av: vivianne

Publicerad 2014-10-02 17:46:12

Himla fint det blev med det skåpet allt kom till använding

Svar: Vi får se hur länge det får agera bokskåp:) passar ju i köket också hmmn...
Ken

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ken

Sånt jag gillar och helst ägnar mig åt: Design / Inredning wabi sabi-tänk / Målningsarbete / Att skriva och författa / Matlagning / Bakning / Ordning & reda / Hårt fysiskt arbete / Människor

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela