kaizenken.blogg.se

...om att förändra för att återanvända - från design till tillverkning av personliga ting. ...om händelser, tankar, minnen, erfarenheter mm

Semla med ÄKTA mandelmassa

Publicerad 2014-02-09 15:02:43 i Mat och Bak

Semlor - ja, hur gott är det inte på en skala? Förr om åren så kunde jag vräka i mig en semla per dag. Jag jobbade på ett sådant ställe där det köptes in semlor varje dag långt före fettisdag och långt efter. Det var inte bara kundernas favorit utan även personalens. Helt plötsligt, utan föraning så blev jag allergisk mot semlor!?
Fattade ingenting? Vad innehåller då en semla? Jo, det ska jag berätta....Efter ett stort detektivarbete fann jag svaret: Den köpta mandelmassan är utblandade med riven persiko- eller aprikoskärna. Jag höll på kvävas en gång när jag ätit en persika, så det är inget att leka med. Den gången var det bara någon minut från döden. Jag hann precis in genom dörren på akuten och en adrenalinspruta och 16 betapred räddade mitt liv den gången.
Fy vad rädd man blir. Man får verkligen lusläsa förpackningarna. Att mandelmassa skulle innehålla persikokärna (som är så allergiframkallande) kunde jag inte drömma om. Inte är det markerat med fet stil heller!
Hädanefter äter jag därför mina egna hemgjorda semlor!
- Deg till semlor -
Vanlig vetebrödsdeg med tillsats av ägg, kesella och lite hjortronsalt (de blir porösa och bra)
- Hemgjord mandelmassa -
Mald sötmandel + äggvita + florsocker (blir lagom söt)
 
Fick veta att det är viktigt att skölja sötmandel väl. Den är tydligen väldigt smutsig. Ungefär som matris, som också är smutsigt och bör sköljas väl. Tack Vivi för den informationen!
 
Söndag idag och förutom att äta semlor så ska jag vara lite kreativ också. Håller just på med ett spännande projekt. Jag säger.......fina gamla spetsdukar, klister mm mm ... Hoppas det blir så bra som jag tänkt mig. Jag visar resultatet på några dagar.
 
Hej så länge!
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Deciree

Publicerad 2014-02-10 19:17:39

Oj vad gott med semlor. Såg jättegott ut. Tappade min blogg så jag tappade bort en del av mina bloggare. Men nu har jag hittat dej igen o lag till dej hos mej och min nya adress...
vardags-glitter.blogspot.se. Kram// D

Svar: Du som inte äter mandelmassa (för att du inte gillar det, skulle jag tro) kan tipsa om att de har väldigt goda semlor med vaniljkräm i - på Trend café..Testa en sån! / kramiz
Ken

Postat av: Deciree

Publicerad 2014-02-11 19:34:32

Semlor är goda, om jag får peta bort mandelmassan. Blir lite allergi kliande i halsen annars. Så egentligen är det bulla m massor m grädde ..(som jag älskar.)...som jag äter:-))

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ken

Sånt jag gillar och helst ägnar mig åt: Design / Inredning wabi sabi-tänk / Målningsarbete / Att skriva och författa / Matlagning / Bakning / Ordning & reda / Hårt fysiskt arbete / Människor

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela