kaizenken.blogg.se

...om att förändra för att återanvända - från design till tillverkning av personliga ting. ...om händelser, tankar, minnen, erfarenheter mm

från en KYRKSTUGA

Publicerad 2013-07-16 21:37:19 i I Like

Ledig dag har tillbringats i min lillasysters Kyrkstuga. En kyrkstuga hon övertagit efter vår mor. I söndags var jag där med henne mest hela dagen för att hjälpa till att städa upp, "Ernsta till lite" och idag lite fix och trix samt avslutningsvis - SURSTRÖMMINGSfest - Hon har fått det sååååå mysigt och fint!
* OK. vi öppnar dörren då...
 
De vackra fönsterna har fått friläggas från hängande spetsgardiner och där har istället fått komma upp virkade spetskappor av beigefärgat fiskgarn - å vilket ljusinsläpp det då blev!!! Vi plockade ängsblommor som fick pryda ena fönsterbrädan och väck blev alla mors sidenblommor (som annars verkar vara standard i alla kyrkstugerum runt hela trakten:) )
Alla mors gamla ting fick en given men ibland helt otippad plats. Kanske skulle hon vända sig i graven om hon såg att vi satt den gamla plåtskyffeln på fina slagbordet:)
Den vackra öppna spisen behövde fräschas upp, så kära systeryster målade på den, skinande vit minsann.
Den pryddes med vackra glasljusstakar och glasvärmeljushållare i  lite olika modeller och sen på sidan om av den fick kopparpannan sin plats på pidestal.

På spiskransen hamnade många fina ting som kan symboliseras med stuga/kök. Bl a en gammal, lätt avflagnad kaffekvarn.

En hel del, väldigt gamla trasmattor som fanns sparade i stora träkistor, kom också till användning.
Vi hittade två rätt lika och så där lagom ful-snygga, som vi la ihop under slagbordet.
Möblerna i stugan är mest målade i den ljusblåturkosa färgen och slitna som sig bör.
Andra inslag av färg är brunlaserat (bord, pidestal samt gustaviansk soffa (som fungerar som säng).
Hur hemtrevligt som helst. Kolla bara på nedan gamla bänk. I like!!!
Jag har nu fotat detaljer som verkligen tilltalar mig, utan att för den skull avslöja allt för mycket av hennes privata boning. Jag är sååååå glad att hon och just hon, valt att ta vara på den och att hon även tagit tillvara på allt som funnits där från begynnelsen. Inte så där shabby chic- vitt inspirerat, utan mera låta det vara som det var, men kanske med ibland andra användningsområden.
Den härliga båtonade färgen blandad med nyanser av brunt. Snacka om att det passar i en kyrkstuga från 1830-talet!!!
Känns lite som en kulturkrock, att nu gå in i min nya moderna husvagn och inreda med lite sprillans nya saker som inköpts idag.  Egentligen...det är inte jag. Jag som alltid velat ha en stuga och där få utlopp för kreativitet, alltså mer typ kyrkstugestukinredning som har en historia. I nya husvagnen finns ingen historia, ingen själ....hur tänkte jag där?
Nu köpte vi ju husvagnen för att prova på att vara bekväma, ett sätt att fly och rensa huvudet från jobb. Koppla av helt enkelt - Tänkte känna om det är något för oss:)   Vi får väl an se!
 
kramiz fr Ken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: sandra

Publicerad 2013-07-18 23:00:07

SÅ FINT!

Svar: jamen de e ju de. Åk förbi på en fika!
Ken

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ken

Sånt jag gillar och helst ägnar mig åt: Design / Inredning wabi sabi-tänk / Målningsarbete / Att skriva och författa / Matlagning / Bakning / Ordning & reda / Hårt fysiskt arbete / Människor

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela