kaizenken.blogg.se

...om att förändra för att återanvända - från design till tillverkning av personliga ting. ...om händelser, tankar, minnen, erfarenheter mm

Summering av helgen

Publicerad 2013-07-28 18:33:13 i Sommar & Trädgård

Så här såg det ut när vi kom hem, efter en trevlig vistelse hos kära Sture och Ulla, där vi campat med husvagnen. God mat o dryck, mycke surr, skratt och trevliga promenader  i skog och mark. 
Rosorna hade börjat slå ut, en efter en! Varje höst gräver jag ner alla rosor i trädgårdslandet. Ja, och då menar jag - gräver ner - så de knappt syns! Sen på våren, så snart snön tinat bort, så häller jag på varmt vatten över dem (så de tinar) sen lite senare, klipper jag ner dem så det bara är korta pinnar kvar. På så sätt bevarar jag dem år efter år. Efter det är det dags för plantering med riktigt bra U-jord.

Jag sätter rosorna tätt, i en rätt stor urna som jag placerar på terassen. Lagom sol, lagom regn och lagom skugga.
Jag har testat mig fram genom åren och detta knep är det enda som har funkat. Tänk så märkligt - att för varje år som går, så får rosorna nya färger, har ni tänkt på det? Detta år spricker rosorna fram som röda, oranga och cerisa. Förra året var färgerna annorlunda, fler vita, vill jag minnas.
Sen lite rost. Det graciösa möter det robusta, så att säga:)
Å nu alldeles strax ska jag ut och plocka in hallon. Det lyser alldeles rött i hallonbuskarna, så full fart mot dem...
Önskar er en fortsatt fin afton !
/ Ken
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ken

Sånt jag gillar och helst ägnar mig åt: Design / Inredning wabi sabi-tänk / Målningsarbete / Att skriva och författa / Matlagning / Bakning / Ordning & reda / Hårt fysiskt arbete / Människor

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela