kaizenken.blogg.se

...om att förändra för att återanvända - från design till tillverkning av personliga ting. ...om händelser, tankar, minnen, erfarenheter mm

40- och 50-tals porslin

Publicerad 2014-07-11 23:14:58 i I Like

Ingen kommentar om vädret (som för övrigt är det bästa tänkbara) Vill bara säga - korr - från föregående inlägg, för visst gillar jag vind. Jag gillar vind mer än någonsin har jag kommit på:)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Som jag  antydde för länge sedan, närmare bestämt förra sommaren, så samlar jag på udda porslin från 40- och 50 talet. Dekoren på de tallrikarna bl a motsvarar precis det jag tycker är som vackrast i porslinsväg. Enkelt, stilrent och utan att vara "to mutch" Jag söker vitt porslin med en blå dekor (och då endast på kanten).
Det har tagit mig 1 år att hitta det jag sökte och nu kan jag äntligen börja stapla porslin i husvagnen:)
Jag eftersträvar udda tallrikar, typ 2 av varje sort och söker nu efter ytterligare 1 modell. Likaså koppar som ska vara modell större och även de blå. Har endast fått mig en sort "blå hyasint" som jag tycker är fin.
Det jag under resans gång har märkt, är att det finns ett betydligt större sortiment av kockumsgula tallrikar. De är väldigt fina de me, men för mig gäller nu just blått porslin.
Jag ränner inte land och rike kring för att hitta det jag söker, utan det är mest spontanbesök på allehanda antikbodar och loppisar som gäller. Hoppas att mina nära och kära även de, håller ögonen öppna när de är på loppis, för detta är ju en väldigt potensiell julklapp till mig:)
 
Jag har gjort ytterligare fina loppisköp i sommar - se bara på detta fina brödskrin
Så nära kockumsgult man kan komma, eller hur?
 
Hej fr mig som åter är på väg ut i sommarnatten!
 
 

Kommentarer

Postat av: Deciree

Publicerad 2014-07-13 09:46:19

Visst är det fint med gammalt porslin. Jag har också bytt ut lite melamin mot porslin i husbilen. Inte mycket men:)....Kram

Svar: Ja, verkligen. Eftersom man alltid diskar för hand när man campar, så passar det utmärkt att välja gammalt hederligt porslin. Skulle gärna haft det hemma till vardags också men det blir förstört så snabbt i diskmaskinen. (jag försökte nå dig i går) kan du slå mig en signal vid tillfälle. kram
Ken

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ken

Sånt jag gillar och helst ägnar mig åt: Design / Inredning wabi sabi-tänk / Målningsarbete / Att skriva och författa / Matlagning / Bakning / Ordning & reda / Hårt fysiskt arbete / Människor

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela